با توجه به اینکه پلتفرم های مختلفی برای استقرار سامانه های مدیریت یادگیری وجود دارد. غالبا با رویکرد سامانه های جامع تولید شده اند. اما ساختارهای سازمانی یا واحدهای آموزشی ممکن است متفاوت با یکدیگر باشند و به سبب تغییرات یا توسعه های سازمانی تغییر کنند. در هنگام استقرار هر سامانه های ای نیاز است که جنبه های مختلفی رعایت شود. جنبه ساختار اطلاعاتی ، دسترسی ها، ساختار قانونی و اداری واحد های آموزشی و رعایت دوره های آموزشی از مواردی است که باید با محوریت بیشترین پوشش و همخوانی با ساختار سازمان آموزشی و همچنین قابلیت توسعه پذیری و منعطف بودن به سبب تغییرات لحاظ می شود.
دوره های زمانی مثل ترم ها یا فصل ها نیازمند در نظر گرفتن مواردی مثل حجم دیتاها و دسترسی به این اطلاعات و همچنین رعایت نظم ساختاری هستند که باید به شکلی آینده نگرانه چه در زمان استقرار و چه در زمان بهره برداری از سامانه رعایت شود. ممکن است یک ساختار که بسیار نزدیک به ساختار سازمان آموزشی است در سامانه پیاده سازی شود. اما با گذشت چند دوره زمانی یا تغییری در روال آموزشی امکان منعطف شدن و بروز شدن وجود نداشته باشد.و یا با یک اشتباه کاربری در بخش مدیریت کل روال آموزشی غیرفعال شود، اگرچه رفع این موارد امکان پذیر است اما نیازمند صرف منابع زمانی و مالی خواهد بود. با در نظر گرفتن تجربیات استقرار سامانه های مختلف اجتماعی-آموزش-طهورا-Social-LMS/22/e">آموزش مجازی و ساختارهای مختلفی آموزشی مثل پژوهشکده ها، مدارس ، آموزشگاه ها و مراکزآموزش عالی و دانشگاه ها در واقع با رویکرد best practice منعطف ترین و بهینه ترین ساختار را به شکل راهکارهایی با مزایا و معایب ارائه و توسط مجموعه آموزشی انتخاب می شود.