هر سازمان و کسب و کار دارای بخش یا واحد فناوری است. واحدی که همانطور که شبکه اطلاعاتی آن در کل سازمان پیوستگی و جریان اطلاعات را مدیریت می کند باید دارای فرآیندهای سریع، مطمئن و راهگشا باشد. مدیریت این فرآیندها در طول زمان و تغییر مدیران ارشد و میانی و حتی کارکنان نیازمند اتکا به اصول و فرآیندهای باثبات و قابل پذیریش برای هر رویکرد مدیریتی باشد تا تحولات اداری موجب از هم گسستگی فرآیندها و اختلال در روند کارهای همیشگی سازمان شود.
روشها و رویکردهای فراوانی وجود دارد که بتوان از طریق اصول آن مدیریت فناوری یک سازمان را راهبری کرد و کمترین خطا و بیشترین بهره وری را با اتکا به ثبات اطلاعاتی و ساختاری ارائه داد. شاید اتکا به یک روش برحسب نوع کارها و نوع سازمان ها گزینه خوبی نباشد . شاید رجوع و تجمیع تجربیات سازمان های موفق و اتکا به رویکرد Best practice در این زمینه استراتژی مناسبی برای تدوین و ساختاردهی اولیه باشد.
غالبا در تحولات سازمانی حضور یک ناظر یا مشاور به شکل ناظر بیرونی می تواند در سه مرحله ارزیابی و عارضه یابی، ارائه راهکار و اجرا و ارزیابی و بازخورد سریعترین و بهینه ترین حالت را برای مدیریت سازمان داشته باشد. تجربیات یک مشاور در چند سازمان بهتر از تجربیات چند مدیر در یک سازمان خواهد بود.
یکی از ارزش های مهمی که شرکت های مشاوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات ارائه می دهند توانایی مدیریت سرمایه گذاری درست و پرسود در پروژه های نرم افزاری است به گونه ای که بالاترین سازگاری و منفعت را برای کسب و کارها فراهم سازد. نتیجه مجموعه ای تلفیقی از صورت های مالی و صورت حساب ها است که تمام اطلاعات مالی پروژه ها را در قالبی واضح و قابل هضم برای بررسی ارائه می دهد.
شرکت های مشاوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات ، تمام جنبه های فناوری اطلاعات سازمان را پوشش داده و در مورد چالش هایی که در سراسر سازمان می بینند مشاوره خواهند داد. علاوه بر این آنها به بهترین وجه برای سازماندهی مجدد پروژه های نرم افزاری شرکت تلاش می کنند تا به بهترین شکل ممکن مسائلی مانند خلأهای منابع و غیره را برطرف کنند.
حتی زمانی که شرکت ها از روش های مختلف مدیریت پروژه ها استفاده می کنند، باز هم ممکن است پروژه ی آنها با شکست مواجه شوند. اما چرا؟ به طور کلی سه حوزه مدیریت پروژه وجود دارد که برای مدیران پروژه مشکل ساز است، ۱٫ الزامات ۲٫ تغییر و ۳٫ ارتباطات. وقتی نوبت به الزامات می رسد، به طور مداوم کمبود اسناد، عدم وجود الزامات واضح، عدم همکاری با مشتری و سایر نیازها را پیدا می کنیم. به همین دلیل است که پیگیری الزامات در هر مرحله از پروژه حیاتی است و باید بررسی و مستندسازی شود. همچنین همیشه نوعی تغییر کوچک یا تغییر در مقیاس بزرگتر در سازمان ها رخ می دهد. بهترین راه برای مقابله با تغییرات این است که در شروع پروژه، تعیین کنیم که چگونه در زمان وقوع تغییرات با آنها برخورد خواهد شد. ارتباطات نیز خط حیات یک پروژه است. اگر مدیران پروژه نتوانند به طور مؤثر با همه ذینفعان مختلف ارتباط برقرار کنند، در آخر شما یک پروژه به هم ریخته خواهید داشت. ارتباطات در سازمان باید همیشه مشارکتی باشد تا موثر واقع شود. بنابراین وقتی شرکت ها با متخصصان مشاوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات مشورت می کنند تا پروژه شان را در مسیر درستی قرار دهند، مشاوران فناوری اطلاعات در وهله اول الزامات، تغییرات و ارتباطات را در ابتدای ارزیابی خود بررسی می کنند. با بررسی این سه حوزه می توان متوجه شد که پروژه در کجا اشتباه بوده است. برای بهبود میزان موفقیت پروژه، ضروری است که مدیران پروژه هر سه حوزه را بسیار نزدیک مدیریت کنند تا از یک نتیجه موفق اطمینان حاصل نمایند.
حتی زمانی که شرکت ها از روش های مختلف مدیریت پروژه ها استفاده می کنند، باز هم ممکن است پروژه ی آنها با شکست مواجه شوند. اما چرا؟ به طور کلی سه حوزه مدیریت پروژه وجود دارد که برای مدیران پروژه مشکل ساز است، ۱٫ الزامات ۲٫ تغییر و ۳٫ ارتباطات. وقتی نوبت به الزامات می رسد، به طور مداوم کمبود اسناد، عدم وجود الزامات واضح، عدم همکاری با مشتری و سایر نیازها را پیدا می کنیم. به همین دلیل است که پیگیری الزامات در هر مرحله از پروژه حیاتی است و باید بررسی و مستندسازی شود. همچنین همیشه نوعی تغییر کوچک یا تغییر در مقیاس بزرگتر در سازمان ها رخ می دهد. بهترین راه برای مقابله با تغییرات این است که در شروع پروژه، تعیین کنیم که چگونه در زمان وقوع تغییرات با آنها برخورد خواهد شد. ارتباطات نیز خط حیات یک پروژه است. اگر مدیران پروژه نتوانند به طور مؤثر با همه ذینفعان مختلف ارتباط برقرار کنند، در آخر شما یک پروژه به هم ریخته خواهید داشت. ارتباطات در سازمان باید همیشه مشارکتی باشد تا موثر واقع شود. بنابراین وقتی شرکت ها با متخصصان مشاوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات مشورت می کنند تا پروژه شان را در مسیر درستی قرار دهند، مشاوران فناوری اطلاعات در وهله اول الزامات، تغییرات و ارتباطات را در ابتدای ارزیابی خود بررسی می کنند. با بررسی این سه حوزه می توان متوجه شد که پروژه در کجا اشتباه بوده است. برای بهبود میزان موفقیت پروژه، ضروری است که مدیران پروژه هر سه حوزه را بسیار نزدیک مدیریت کنند تا از یک نتیجه موفق اطمینان حاصل نمایند.
به جرات می توان گفت اجرای یک پروژه ی فناوری اطلاعات بدون مشاوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات یک اقتصاد کاذب است. این کار در ابتدا، ممکن است به نظر یک هزینه بزرگ و غیر ضروری به نظر برسد. به خصوص زمانی که پروژه ها به طور معمولی نسبتاً روان اجرا می شوند. با این حال، ارزش این مشاوره ها به ویژه زمانی مشخص می شود که همه چیز طبق برنامه پیش نرود. مدیریت خوب پروژه نه تنها در وهله اول به کاهش این خطرات کمک می کند، بلکه به طور موثر به گفتگوها و مذاکرات دشواری که هنگام ورود به چالش ها، تغییرات و تاخیرها به وجود می آیند، نیز کمک می کند. مشاوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات همچنین میتواند با استانداردسازی فرآیندهای پروژه به کاهش زمان تحویل پروژه به سازمان ها نیز کمک کند.
شرکت های مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات مجموعهای از تجارب و منابع مفید را ارائه می کنند که در اثر نظارت بر پروژه های آی تی در سازمان های دیگر به دست آورده اند. در نتیجه چالش هایی را که مشتریان آنها در مورد وضعیت مشابه با آن مواجه شده اند را به خوبی درک میکنند. این تجربه باعث میشود که تحویل پروژه با ثبات تر انجام شود و نرخ موفقیت آن افزایش یابد.
شرکت های مدیریت پروژه فناوری اطلاعات از ابتدای پروژه تا استقرار موفقیت آمیز آن در سازمان همراه شما هستند. آنها از بهترین متخصصان برای مدیریت مؤثر و استقرار و نصب نرم افزارها استفاده می کنند.
شرکت های مدیریت پروژه فناوری اطلاعات یا دارای خدمات مدیریت چرخه حیات فناوری اطلاعات هستند یا می توانند مدیریت چرخه حیات خود را با مدیریت چرخه حیات اختصاصی سازمان مشتری ادغام کنند.