رقابت دانشگاه ها در سطح جهانی براساس رتبه بندی های مختلفی انجام می شود . این رتبه بندی ها در حوزه های مختلف انجام می شود و در حوزه های مختلفی نیز برای تصمیم گیری استفاده می شود. یکی از این رتبه بندی ها به نام وبومتریکس / وبومتریک است که با عنوان Webometrics Ranking of World Universities شناخته شده و مربوط به یک موسسه اسپانیانی است که شاخص های مختلفی را برای این منظور در نظر می گیرد.
رتبهبندی وبومتریکس (وبسنجی) وبومتریک دانشگاههای دنیا در سال ۲۰۰۴ توسط آزمایشگاه سایبرمتریک، واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا، بر اساس شاخصی مرکب از چهار پارامتر تهیه شدهاست. در آخرین نسخه این رتبهبندی حدود ۲۵۰۰۰ دانشگاه دنیا بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها تحلیل شدهاست. این رتبهبندی که همه ساله در انتهای ماههای ژانویه و ژوئیه بهروز میشود، یک مقیاس وبی برای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را فراهم آورده و میزان فعالیت علمی وبگاههای آموزشی را بهصورت دورهای نشان میدهد.
بخشی از ارزیابی وبومتریکس برای رتبه بندی دانشگاه ها علاوه بر حوزه فعالیت های علمی در دو بخش
ارزیابی فنی بهینه سازی موتورهای جستجو
همچون گوگل اسکالر و ...
و همچنین
میزان اشتراک گذاری برای دسترسی آزاد علمی
است. که نیازمند دو رویکرد و استراتژِی در دو بخش فنی و آموزشی است که در بخش فنی شامل ارتباطات، تصحیح ساختارها و رعایت اصول ساختار فنی مربوط به بهینه سازی موتورهای جستجوی علمی (گوکل اسکالر)
می باشد.
در بخش آموزشی و ساختارهای آموزشی تدوین دستورالعمل ها و تدوین روال هایی برای تغذیه منابع علمی برای دسترسی آزاد است که
کمک می کند تا بخش غیر مرتبط با فعالیت های علمی سطوح بالا مثل انتشار مقالات به طور کامل انجام شود و در ارزیابی ها رتبه بالاتری را نتیجه شود.
به سبب تاثیرگذاری و همرسایی در پیشبرد رویکرد و استراتژی اصلی ارتقای رتبه وبومتریک غالبا این بخش / واحد و مراکز دانشگاه لحاظ می شوند :
تیم فنی تیارا پس از تدوین استراتژی و رویکرد اصلی فرآیند ارتقای رتبه وبومتریکس ارزیابی ها و ارائه راهکارهایی را با رویکردهای ذیل ارائه می کند :
شاخص ها | معنی | روش | منبع | تاثیر |
---|---|---|---|---|
حضور | دانش عمومی به اشتراک گذاشته شد | دسترسی به فایل های محتوای متنی و آکادمیک برای عموم | 20% | |
دید | تأثیر محتوای وب | تعداد شبکههای خارجی (زیر شبکهها) که به صفحات وب موسسه پیوند میدهند (مقدار متوسط عادی شده انتخاب شده است). بخش یادداشت ها در مورد شیوه های بد را بررسی کنید | Majestic | 30% |
شفافیت (یا باز بودن) |
برترین محققان | تعداد نقل قول از 310 نویسنده برتر (به استثنای 20 نویسنده برتر) برای اطلاعات بیشتر به رتبه بندی شفاف مراجعه کنید |
نمایه های Google Scholar |
10% |
تعالی (یا SCHOLAR) |
مقالات پر استناد |
تعداد مقالات در میان 10 درصد برتر بیشترین استناد در هر یک از 27 رشته از پایگاه داده کامل داده ها برای دوره پنج ساله: 2019-2023 |
Scimago | 40% |
رتبهبندی، فرآیندی است که در آن فرد، موقعیتهای عناصر یک گروه را نسبت به یک سیستم کلی تعریف میکند. فرآیند رتبه بندی در بسیاری از زمینه ها چه دانشگاهی و چه از نوع دیگر ظاهر می شود. در مورد فضای دانشگاهی، رتبهبندی ممکن است در بخشهای مختلف فضای دانشگاهی از رتبهبندی اساتید و رتبهبندی پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی گرفته تا رتبهبندی دانشگاهها اعمال شود. رتبه بندی دانشگاه ها یکی از زمینه های کاربردی بسیار جالب رتبه بندی است.
در حال حاضر فرآیند مقایسه و ارزیابی دانشگاه ها در حوزه عملکرد دانشگاهی و پژوهشی با نظام موجود رتبه بندی دانشگاه ها اجرا می شود. بیشتر مؤسسات دانشگاهی بر دادههای بهدستآمده از نظام رتبهبندی دانشگاهها تکیه میکنند که به عنوان شاخص پیشرفت یک مؤسسه در طول زمان نسبت به سایر مؤسسات دانشگاهی عمل میکند. علاوه بر این، اطلاعات این لیست های رتبه بندی اغلب به عنوان مبنایی برای درخواست و به دست آوردن دارایی های مالی از بنیانگذاران یا سایر موسسات بر اساس موقعیت در این لیست ها عمل می کند. از سوی دیگر، بهرهبرداران بالقوه خدمات یک دانشگاه، از این فهرستها برای ارزیابی موسسات دانشگاهی استفاده میکنند تا تصمیم بگیرند در کدام یک شرکت کنند، و ارزیابی کنند که کدام یک گزینههای بهتری برای تحصیل و اشتغال بیشتر ارائه میدهد.
بسیار جالب است که سیستم رتبه بندی SCImago حضور در وب را توسط متریک های گوگل در نظر می گیرد،و 20 درصد از کل نتیجه رتبه بندی را تشکیل می دهد. به همین ترتیب، لیست رتبه بندی Webometrics شامل تمامی دانشگاه های جهان است که در سیستم رتبه بندی در وب حضور دارند. هدف این فهرست، تشویق دانشگاه ها و پرسنل آنها برای افزایش دید دانشگاه ها از طریق ایجاد سایت-و-فروشگاه-اینترنتی/34/e">وب سایت های بیشتر سازمان ها و موسسات دانشگاهی است. بررسی مشارکت درصدی و بکارگیری شاخصهای فردی که توسط سیستمهای مختلف اعمال میشود در جزئیات کار آورده شده است . با توجه به شاخص های فعلی برای ارزیابی دقیق نتایج تحقیقات کافی نیستند و برای برآورده کردن یک معیار استاندارد نیاز به اصلاح و گسترش دارند.
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین نتایج توجه به بهبود شاخص بومتریک سینرژی بیشتر بین بخش ها، واحدها و مراکز درون دانشگاهی است که ذیل یک هدف مشترک ارتباطات و تجربه های بیشتری را تبادل می کنند. تجربه ارائه مشاوره و بررسی ها نشان می دهد که کارگروه ها یا کمیته های با هدف بهبود شاخص وبومتریک در دانشگاه ها غالبا شامل حضور بخش ها / واحد ها یا ادارات داخلی یک مرکز آموزش عالی و دانشگاه ها است که در ذیل یک ترکیب کامل ارائه می شود که ترکیبی از این بازوها می تواند شورا، کمیته یا کارگروه وبومتریک را شکل دهند.
واحدها یا بخش های مرتبط :