جذب مشتریان و یا مخاطبان جدید از طریق اینترنت تبدیل به یک ضرورت برای کسب و کارها شده است. عادت همیشگی کاربران ایرانی در استفاده از گوگل برای یافتن انچه می خواهند باعث شده است که بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بخصوص موتور جستجوی گوگل یکی از اصلی ترین دلایل راه اندازی سایت-و-فروشگاه-اینترنتی/34/e">وب سایت ها برای کسب و کارها باشد. گوگل همواره تلاش می کند تا بهترین نتایج را برای کاربری که چیزی را جستجوی می کند ارائه دهد. لذا در بخش های مختلف و با رویکرد بهترین و سریع ترین دریافت اطلاعات برای کاربر الگوریتم ها و روال های زیادی را در نظر می گیرد. بدیهی است که این الگوریتمهای گوگل و روالها و استانداردهای تعیین شده همواره در حال بهبود و بروز شدن و در واقع تغییر کردن است.
یک وب سایت باید در جنبه های مختلف گوگل را راضی نگاه دارد تا بتواند رتبه های بهتری در نتایج داشته باشد. ساختار صفحات و لینک ها و محتوای صفحات اولین و ساده ترین چیزی است که در سئوی سایت اهمیت دارد و نیازمند بهترین ساختاردهی در راه اندازی یک سایت است. همچنین ساختار فنی سایت اعم از فایلها، سرور و ... موضوع دیگری است که نیاز است در بخش فنی سایت رعایت شود تا محتوا و صفحات سایت بعد از ایندکس شدن ارزش بیشتری برای گوگل برای حضور در نتایج جستجوی کاربران داشته باشد.
با ظهور وب موبایل و دستیارهای صوتی رویکردهای جدیدتری برای سئو در گوگل بروز شد و حالا یک وب سایت باید علاوه بر رعایت بهترین نمایش در دیوایس ها باید محتوای خود را نیز به شکلی ساختاریافته برای گوگل معرفی کند و این نیازمند هماهنگی ساختارهای محتوایی و فنی صفحات و سایت است تا یک صفحه علاوه بر دریافت امتیازهای بالا در محتوا، از نظر ساختار لودینگ و فنی سایت نیز ارزشمند باشد.
SEO مخفف "بهینه سازی موتور جستجو" است. به عبارت ساده، سئو به معنای فرآیند بهبود سایت-و-فروشگاه-اینترنتی/34/e">وب سایت شما برای افزایش دیده شدن آن در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو هر زمان که افراد به جستجو میپردازند:
هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال پیدا شدن و کلیک روی آنها بیشتر می شود. در نهایت، هدف بهینهسازی موتور جستجو کمک به جذب بازدیدکنندگان وبسایت است که تبدیل به مشتری، مشتری یا مخاطبی میشوند که مدام برمیگردد.
SEM و PPC دو اصطلاح رایج دیگر هستند که در اینجا در سایت موتورهای جستجو مطالب زیادی در مورد آنها خواهید خواند و در جامعه بازاریابی جستجوی بزرگتر درباره آنها خواهید شنید.
SEM مخفف بازاریابی موتورهای جستجو - یا همانطور که بیشتر شناخته شده است، بازاریابی جستجو است.
بازاریابی جستجو نوعی بازاریابی دیجیتال است. این یک اصطلاح جامع برای ترکیبی از فعالیتهای SEO و PPC است که به منظور هدایت ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی است.
به زبان ساده، بازاریابی جستجو فرآیند به دست آوردن ترافیک و دیده شدن از موتورهای جستجو از طریق تلاش های پولی و بدون مزد است.
بنابراین SEO و SEM چگونه با هم تفاوت دارند؟ از نظر فنی تفاوتی ندارند - سئو به سادگی نیمی از SEM است:
حالا اینجاست که همه چیز کمی گیج کننده می شود.
امروزه بسیاری از افراد از SEM به جای PPC استفاده می کنند (که در بخش بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد).
به نظر می رسد این ایده سئو را زیر سوال می برد. با این حال، سئو بازاریابی است ، درست مانند بازاریابی PPC.
در اینجا بهترین راه برای فکر کردن در مورد SEO و SEM است:
تصور کنید SEM یک سکه است. سئو یک روی این سکه است. PPC در طرف مقابل است.
PPC مخفف pay-per-click است – نوعی بازاریابی دیجیتال که در آن هر زمان که بر روی یکی از تبلیغات آنها کلیک شود، مبلغی از تبلیغکنندگان دریافت میشود.
اساساً، تبلیغکنندگان برای کلمات کلیدی یا عباراتی که میخواهند تبلیغاتشان در نتایج موتور جستجو نمایش داده شود، پیشنهاد میدهند. هنگامی که کاربر یکی از آن کلمات یا عبارات کلیدی را جستجو می کند، تبلیغ تبلیغ کننده در بین نتایج برتر ظاهر می شود.
بنابراین، اگر بازاریابی جستجو را به عنوان یک سکه در نظر بگیریم، سئو و PPC دو روی یک سکه هستند - سئو طرف بدون پرداخت است، PPC طرف پرداختی است.
نکته کلیدی دیگر: مهم است که هرگز آن را به عنوان "SEO در مقابل PPC" در نظر نگیرید (یعنی کدام یک بهتر است) زیرا اینها کانال های مکمل هستند. این یک سوال یک یا یا نیست - همیشه هر دو را انتخاب کنید (تا زمانی که بودجه شما اجازه می دهد).
همانطور که قبلا ذکر کردیم، اصطلاحات SEM و PPC در صنعت به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، در اینجا در سرزمین موتورهای جستجو اینطور نیست.
هر زمان که «SEM» را ذکر می کنیم، به این دلیل است که به SEO (جستجوی ارگانیک) و PPC (جستجوی پولی) اشاره می کنیم.
اگر کنجکاو هستید در مورد تاریخچه ای که در پس آن وجود دارد که چگونه "SEM" با حذف SEO به معنای "PPC" درآمد، می توانید در این مقاله ها عمیق تر شوید:
سئو یک کانال بازاریابی مهم است. اول و مهمتر از همه: جستجوی ارگانیک 53 درصد از کل ترافیک وب سایت را ارائه می کند .
این یکی از دلایل بزرگی است که پیشبینی میشود صنعت سئو جهانی تا سال 2028 به 122.11 میلیارد دلار برسد. سئو نتایج واقعی کسبوکار را برای برندها، مشاغل و سازمانها در هر اندازهای به ارمغان میآورد.
هر زمان که مردم می خواهند به جایی بروند، کاری انجام دهند، اطلاعاتی پیدا کنند، تحقیق کنند یا محصول/خدمتی بخرند - سفر آنها معمولاً با جستجو آغاز می شود.
اما امروزه جستجو به طرز باورنکردنی تکه تکه شده است . کاربران ممکن است در موتورهای جستجوی وب سنتی (مانند گوگل، مایکروسافت بینگ)، پلتفرمهای اجتماعی (مانند YouTube، TikTok) یا وبسایتهای خردهفروشی (مانند آمازون) جستجو کنند.
در واقع، 61 درصد از خریداران آنلاین ایالات متحده، جستجوی محصول خود را در آمازون آغاز می کنند، در مقایسه با 49 درصدی که از موتورهای جستجویی مانند گوگل شروع به کار می کنند. همچنین نکته ای از همان تحقیق :
تریلیون ها جستجو انجام می شود. جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک برای وبسایتها است، که باعث میشود «دوستانه موتور جستجو» در هر پلتفرمی که مردم میتوانند نام تجاری یا کسبوکار شما را جستجو کنند، ضروری است.
معنی همه اینها این است که بهبود دید شما و رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما، می تواند تاثیر مثبتی بر نتیجه شما داشته باشد.
سئو همچنین بسیار مهم است زیرا صفحات نتایج موتور جستجو (یا SERP) فوق العاده رقابتی هستند - پر از ویژگی های جستجو (و تبلیغات PPC). ویژگی های SERP عبارتند از:
دلیل دیگری که سئو برای برندها و مشاغل حیاتی است: برخلاف سایر کانال های بازاریابی، کار سئو خوب پایدار است. وقتی یک کمپین پولی به پایان می رسد، ترافیک نیز به پایان می رسد. ترافیک از ترافیک رسانه های اجتماعی در بهترین حالت غیرقابل اعتماد است - و کسری از آنچه قبلا بود.
سئو پایه و اساس بازاریابی جامع است، جایی که هر کاری که شرکت شما انجام می دهد اهمیت دارد. هنگامی که متوجه شدید که کاربران شما چه می خواهند، سپس می توانید آن دانش را در سراسر خود پیاده سازی کنید:
سئو کانالی است که ترافیک مورد نیاز شما برای دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار (مانند تبدیل، بازدید، فروش) را هدایت می کند. همچنین باعث ایجاد اعتماد می شود – وب سایتی که رتبه خوبی داشته باشد عموماً معتبر یا قابل اعتماد در نظر گرفته می شود، این عناصر کلیدی هستند که گوگل می خواهد با رتبه بندی بهتر پاداش دهد.
سه نوع سئو وجود دارد:
شما 100% کنترل محتوا و بهینه سازی های فنی را حفظ می کنید. این همیشه در مورد خارج از سایت صدق نمی کند (شما نمی توانید لینک های سایت های دیگر را کنترل کنید یا اگر پلتفرم هایی که به آنها متکی هستید در نهایت بسته شوند یا تغییرات اساسی ایجاد کنند)، اما این فعالیت ها هنوز هم بخش کلیدی این سه گانه موفقیت در سئو هستند.
سئو را به عنوان یک تیم ورزشی تصور کنید. برای پیروزی به حمله و دفاع قوی نیاز دارید - و به طرفداران (معروف به تماشاگر) نیاز دارید. بهینه سازی فنی را به عنوان دفاع خود، بهینه سازی محتوا را به عنوان حمله خود، و بهینه سازی خارج از سایت را به عنوان راه هایی برای جذب، تعامل و حفظ پایگاه طرفداران وفادار در نظر بگیرید.
بهینه سازی عناصر فنی یک وب سایت برای موفقیت سئو بسیار مهم و اساسی است.
همه چیز با معماری شروع می شود – ایجاد یک وب سایت که می تواند توسط موتورهای جستجو خزیده و نمایه شود. همانطور که گری ایلیز، تحلیلگر روند گوگل، "آن سایت را قابل خزیدن کنید."
میخواهید جستجو و دسترسی موتورهای جستجو به تمام محتوای صفحات شما (متن، تصاویر، ویدیوها) را آسان کنید. چه عناصر فنی در اینجا مهم هستند: ساختار URL، ناوبری، پیوند داخلی و موارد دیگر.
تجربه همچنین یک عنصر حیاتی در بهینه سازی فنی است. موتورهای جستجو بر اهمیت صفحاتی که به سرعت بارگذاری می شوند و تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهند تأکید می کنند. عناصری مانند Core Web Vitals، سازگاری با تلفن همراه و قابلیت استفاده، HTTPS، و اجتناب از مطالب بینابینی مزاحم، همه در سئو فنی مهم هستند.
یکی دیگر از حوزه های بهینه سازی فنی، داده های ساخت یافته (با نام مستعار، طرحواره) است. افزودن این کد به وب سایت شما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و ظاهر شما را در نتایج جستجو افزایش دهند.
به علاوه، خدمات میزبانی وب، CMS (سیستم مدیریت محتوا) و امنیت سایت همگی در سئو نقش دارند.
در سئو، محتوای شما باید برای دو مخاطب اصلی بهینه شود: افراد و موتورهای جستجو. این بدان معنی است که شما محتوایی را که مخاطبان شما می بینند (در واقع در صفحه) و همچنین آنچه را که موتورهای جستجو خواهند دید (کد) را بهینه می کنید.
هدف همیشه انتشار محتوای مفید و با کیفیت است . شما می توانید این کار را از طریق ترکیبی از درک خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود، داده ها و راهنمایی های ارائه شده توسط Google انجام دهید.
هنگام بهینه سازی محتوا برای افراد، باید مطمئن شوید که:
برای موتورهای جستجو، برخی از عناصر محتوای کلیدی برای بهینه سازی عبارتند از:
چندین فعالیت وجود دارد که ممکن است به معنای دقیق «SEO» نباشند، اما با این وجود می توانند با موفقیت سئو هماهنگ شوند و به طور غیرمستقیم به آن کمک کنند.
لینک بیلدینگ (فرایند به دست آوردن لینک به یک وب سایت) فعالیتی است که بیشترین ارتباط را با سئوی خارج از سایت دارد. میتواند مزایای زیادی (به عنوان مثال، رتبهبندی، ترافیک) از دریافت تعداد متنوعی از لینکهایی که به وبسایت شما از وبسایتهای معتبر، معتبر و قابل اعتماد اشاره میکنند، داشته باشد. کیفیت پیوند بر کمیت پیوندها برتری دارد - و تعداد زیادی از پیوندهای با کیفیت هدف است.
و چگونه آن لینک ها را دریافت می کنید؟ روشهای مختلفی برای ارتقای وبسایت وجود دارد که با تلاشهای سئو همکاری میکنند. این موارد عبارتند از:
به طور کلی، وقتی در مورد خارج از سایت صحبت می کنید، در مورد فعالیت هایی صحبت می کنید که قرار نیست مستقیماً بر توانایی شما برای رتبه بندی از نقطه نظر فنی کاملاً تأثیر بگذارد.
با این حال، دوباره، هر کاری که برند شما انجام می دهد اهمیت دارد. شما می خواهید نام تجاری شما در هر جایی که مردم شما را جستجو کنند پیدا شود. به این ترتیب، برخی از افراد سعی کردهاند نام «بهینهسازی موتور جستجو» را به معنای «بهینهسازی تجربه جستجو» یا «بهینهسازی در همه جا جستجو کنند» تغییر دهند.
بهینه سازی موتورهای جستجو نیز دارای چند زیرمجموعه است. هر یک از این حوزه های تخصصی به روش خود با "سئوی معمولی" متفاوت است، به طور کلی نیاز به تاکتیک های اضافی و ارائه چالش های مختلف دارد.
پنج تخصص از این قبیل سئو عبارتند از:
اگر این صفحه را از طریق جستجوی Google پیدا کردید، احتمالاً [seo چیست] یا [seo] را در گوگل جستجو کرده اید.
این راهنما در Search Engine Land منتشر شده است، یک وب سایت معتبر با تخصص و تجربه زیادی در موضوع SEO (ما از سال 2006 همه تغییرات سئو، بزرگ و کوچک را پوشش می دهیم).
صفحه "SEO چیست" ما که در ابتدا در سال 2010 منتشر شد، 324203 لینک به دست آورده است.
به بیان ساده، این عوامل (و سایر عوامل) به این راهنما کمک کرده اند تا شهرت خوبی در موتورهای جستجو کسب کند، که به آن کمک کرده سال ها در رتبه 1 قرار گیرد. سیگنالهایی انباشته شده است که نشان میدهد معتبر و قابل اعتماد است – و به همین دلیل استحقاق رتبهبندی را هنگام جستجوی سئو دارد.
اما بیایید سئو را به طور گسترده تر بررسی کنیم. به طور کلی، سئو واقعاً از طریق ترکیبی از موارد زیر کار می کند:
بسیاری از چیزهای دیگر در نحوه عملکرد سئو نقش دارند. آنچه در ادامه می آید نگاهی سطح بالا به مهم ترین عناصر دانش و فرآیند است.
شش حوزه حیاتی، در ترکیب، باعث میشود سئو کار کند:
به سادگی، اگر میخواهید مردم کسبوکار شما را از طریق جستجو پیدا کنند - در هر پلتفرمی - باید فرآیندهای فنی پشت عملکرد موتور را بدانید - و سپس مطمئن شوید که تمام "سیگنالهای" مناسب را برای تأثیرگذاری بر این دید ارائه میدهید.
هنگامی که در مورد موتورهای جستجوی وب سنتی مانند گوگل صحبت می کنیم، چهار مرحله جداگانه جستجو وجود دارد:
اما بهینه سازی برای جستجوی گوگل با بهینه سازی برای جستجو در پلتفرم های دیگر مانند یوتیوب یا آمازون متفاوت است.
مثلاً فیسبوک را در نظر بگیریم که عواملی مانند تعامل (لایک، کامنت، اشتراکگذاری و غیره) و اینکه چه کسی افراد به آن متصل هستند، اهمیت دارند. سپس، در توییتر، سیگنال هایی مانند تازگی، تعامل، یا اعتبار نویسنده مهم هستند.
و چیزهای پیچیدهتر: موتورهای جستجو عناصر یادگیری ماشینی را برای نمایش محتوا اضافه کردهاند - گفتن «این» یا «آن» را حتی سختتر میکند و منجر به عملکرد بهتر یا بدتر میشود.
تحقیق بخش کلیدی سئو است. برخی از اشکال تحقیق که عملکرد سئو را بهبود می بخشد عبارتند از:
استراتژی سئو برنامه اقدام بلند مدت شماست. شما باید اهدافی را تعیین کنید - و برنامه ای برای چگونگی رسیدن به آنها.
استراتژی سئوی خود را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرید. مسیری که طی می کنید احتمالاً در طول زمان تغییر می کند و تکامل می یابد - اما مقصد باید روشن و بدون تغییر باقی بماند.
برنامه سئوی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
پس از انجام تمام تحقیقات، زمان تبدیل ایده ها به عمل فرا می رسد. یعنی:
شما باید بدانید که چه زمانی مشکلی در وب سایت شما پیش می آید یا خراب می شود. نظارت بسیار مهم است.
شما باید بدانید که آیا ترافیک به یک صفحه مهم کاهش می یابد، صفحات کند می شوند، پاسخ نمی دهند یا از فهرست خارج می شوند، کل وب سایت شما آفلاین می شود، لینک ها شکسته می شوند، یا هر تعداد دیگر از مشکلات فاجعه بار دیگر.
اگر سئو را اندازه نگیرید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید. برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده در مورد سئو، باید از موارد زیر استفاده کنید:
پس از جمعآوری دادهها، باید پیشرفت را گزارش دهید. می توانید با استفاده از نرم افزار یا به صورت دستی گزارش ایجاد کنید.
گزارش عملکرد باید داستانی را بیان کند و در فواصل زمانی معنادار انجام شود، معمولاً در مقایسه با دوره های گزارش قبلی (مثلاً سال به سال). این به نوع وب سایت بستگی دارد (معمولاً، این ماهانه، سه ماهه یا برخی بازه های زمانی دیگر خواهد بود)
سئو هرگز تمام نمی شود. موتورهای جستجو، رفتار کاربر و رقبای شما همیشه در حال تغییر هستند. وب سایت ها با گذشت زمان تغییر می کنند و جابه جا می شوند (و شکسته می شوند). محتوا کهنه می شود فرآیندهای شما باید بهبود یافته و کارآمدتر شوند.
خط پایانی: همیشه چیزی وجود دارد که میتوانید آن را کنترل، آزمایش یا بهبود دهید. یا همانطور که بروس کلی بیان کرد: سئو تنها زمانی انجام می شود که گوگل تغییر چیزها را متوقف کند و تمام رقابت شما از بین برود .
اکنون که در مورد سئو چیست و چگونه کار می کند بیشتر می دانید - چگونه می توانید بیشتر بیاموزید؟
خواندن (یا، اگر ترجیح می دهید، تماشا یا گوش دادن به) آخرین اخبار سئو، تحقیقات، بهترین شیوه ها و پیشرفت های دیگر باید به یکی از عادت های همیشگی شما تبدیل شود، چه روزانه، چه هفتگی یا ماهانه. همچنین باید برای شرکت در حداقل یک یا دو رویداد در سال سرمایه گذاری کنید.
انتظارات و رفتار جستجوگران دائماً در حال تغییر است، به این معنی که الگوریتمها به طور مداوم در حال تغییر هستند تا همگام باشند. این، در ترکیب با پیشرفتهای جدید در فناوری (به افزایش انفجاری ChatGPT در اواخر سال 2022 و اضافه شدن ناگهانی هوش مصنوعی مولد به نتایج جستجو در سال 2023 توجه نکنید).
در اینجا چند منبع و نکات قابل اعتماد برای کمک به رشد شما به عنوان یک متخصص سئو وجود دارد.
Search Engine Land از سال 2006 SEO را پوشش می دهد. علاوه بر اخبار نوشته شده توسط کارکنان تحریریه ما، Search Engine Land مقالاتی را از گروه متنوعی از کارشناسان موضوعی منتشر می کند که نکات، تاکتیک ها، روندها و تجزیه و تحلیل مفید SEO را ارائه می دهد.
ما مغرضانه هستیم، اما اکیداً به شما پیشنهاد میکنیم که برای دریافت خبرنامه ایمیل رایگان Search Engine Land که شامل خلاصهای از آخرین اخبار سئو و بینش هر روز هفته است، ثبت نام کنید .
Search Engine Land همچنین دارای دسته بندی های متعددی در مورد موضوعات اختصاص داده شده به مناطق و پلتفرم های خاص است که ممکن است برای شما مفید باشد: