یک سازمان همانقدر که یک کسب و کار در بخش فروش نیاز به مهارت های گفتگو دارد، باید مهارت های گفتگو را برای خود ارتقا دهد. ارتباط با ذینفعان سازمان، ارتباط با پیمانکاران و تامین کنندگان و حتی ارتباط های درون سازمانی نیازمند ارتقا سطح مهارت های گفتگو دارند. کاهش چالش ها، رسیدن به نتایج بهینه برای هر سوی گفتگو از مواردی هستند که می تواند فرآیندهای توافق و تعامل را چه درون سازمان و چه بیرون آن با آورده های ارزشمند توام کند.
هر ارتباطی شامل هزینه ها و صرف منابع زمانی و انسانی است و همانطور که در باقی فرآیندهای زمان و منابع باید بهینه باشد در تعاملات و ارتباطات نیز نیازمند این رویکرد بهینه هستیم. برحسب موقعیت افراد و واحدها سطوح مذاکره و تعاملات متفاوت است. وقتی حواشی ناشیانه گفتگو و تعامل و سوتفاهم های ناشی از آن حذف می شوند. ارتباطات در یک سطح حرفه ای رخ می دهد و مسائل بیشتری شامل توافق می شود و پایداری توافقات افزایش می یابد.
حتی این مهارت گفتگو و ارتباطات در زندگی غیرکاری افراد نیز موثر است و می تواند به شکل یک مهارت توسعه فردی برای منابع انسانی در نظر گرفت. ارتباطات ارزشمندترین شاخص افراد برای ارزیابی است. اینکه سطح ارتباطات وی چقدر گسترده شده و چقدر توانایی حفظ و توسعه این ارتباطات را دارد موقعیت های فردی، اجتماعی و حتی اقتصادی وی را تحت تاثیر قرار می دهد.