اگر بخواهیم تعالی یک کسب و کار را در نظر بگیریم . تجارت اجتماعی در واقع تعالی یک کسب و کار خواهد بود. گاهی رفع یک مشکل، گاه یک ایده راهگشا و گاه یک محصول متحول شده یا اختراع شده شروع یک کسب و کار است و سپس تلاش می شود تا راهی به بازار و مشتریان پیدا کند. تبلیغات و بازاریابی ساده ترین راهگشایی به بازار و توسعه بازار است. اما اکر چالش بزرگ جذب مشتری را ابتدا انجام دهیم چه ؟ در تجارت اجتماعی در واقع مدل یک کسب و کار از بیرون به درون طراحی یا متحول می شود و در واقع ابتدا مشتریان خود را می یابید و سپس برای رفع مشکل آنها یک محصول یا خدمت ایجاد می کنید.
اگرچه تجارت اجتماعی در ایران قدیم و بازارهای سنتی به شکلی نهادینه وجود دارد اما با عبور از نسل بازار سنتی این مفهوم بزرگ از هم گسسته شده است و حالا به شکل علمی و از رفرنس های خارج از ایران و بروزرسانی شده ارائه می شود.