ارتقای رتبه وب سایت دانشگاه در نظام رتبه بندی جهانی webometrics دانشگاه شهید بهشتی

رتبه وبومتریکس وبگاه دانشگاه شهید بهشتی در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس در جولای 2024، با صعود، رتبه پنجم را در بین دانشگاه‌های وزارت علوم کسب کرد

مدیر روابط عمومی خبر داد:

ارتقای رتبه سایت-و-فروشگاه-اینترنتی/34/e">وب سایت دانشگاه در نظام رتبه بندی جهانی webometrics

رتبه وبومتریکس وبگاه دانشگاه شهید بهشتی در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس در جولای 2024، با صعود، رتبه پنجم را در بین دانشگاه‌های وزارت علوم کسب کرد.

 دکتر امیرمحمد حاجی یوسفی، مدیر روابط‌عمومی واطلاع‌رسانی با اعلام این خبر، افزود: وب سایت دانشگاه شهید بهشتی در آخرین  نتایج رتبه‌بندی دانشگاه های کشور در نظام رتبه بندی جهانی webometrics در ویرایش جولای2024 (تیر 1403) با ارتقاء رتبه، جایگاه پنجم را در بین دانشگاه‌های وزارت علوم و رتبه هشتم را در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی کسب کرد.

مدیر روابط عمومی با اشاره به صعود رتبه وب سایت دانشگاه تصریح کرد: بررسی رتبه وب سایت دانشگاه در سالهای اخیر نشان می‌دهند از چهار سال قبل که رتبه وب سایت دانشگاه در رده‌های ۱۵ یا ۱۶ وبومتریک قرار داشت با تلاش گروهی و جمعی در دانشگاه این رتبه به عدد ۵ رسیده است که نشانگر حرکت صعودی در جهت مرئی‌سازی وب سایت دانشگاه است. 

ایشان با معرفی نظام رتبه بندی جهانی webometrics گفت: وبومتریکس یک نظام‌ رتبه‌بندی وب سایت دانشگاه‌ها است که توسط آزمایشگاه سایبرمتریکس اسپانیا از سال 2004 آغاز شده است. نظام وبومتریکس، وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها را براساس شاخص‌های ویژه ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. انتشار این رتبه‌بندی به منظورتاکید بر نشر اینترنتی دانش است؛ هدف از آن ارزیابی وب سایت دانشگاه ها در مشارکت برای انتقال علم و دانش به جامعه علمی است و عملکرد وب سایت دانشگاه‌ها را براساس فعالیت‌ها و تأثیرشان ارزیابی می‌کند و نتایج این ارزیابی دوبار در سال منتشر می‌شود.

مدیر روابط عمومی، با برشمردن شاخص‌های موثر در رتبه‌بندی وبومتریکس اظهار داشت: رتبه‌بندی سایت‌ها براساس سه شاخص دید (visibility) شامل تعداد پیوندهای دریافتی صفحات دانشگاه براساس پایگاه‌های Ahrefs و Majestic با امتیاز 50%، شفافیت (Transparency) شامل تعداد استنادات محققان برتر براساس تعداد استنادات Google Scholar با امتیاز 10% و برتری (Excellence) شامل تعداد مقالات منتشرشده محققان دانشگاه در مجلات تأثیرگذار بین‌المللی براساس پایگاه Scimago با امتیاز 40% تعیین می‌شود.

دکتر حاجی‌یوسفی، افزایش کمیت و کیفیت محتوای وب سایت را مهم ترین عامل ارتقا جایگاه وب سایت دانشگاه‌ها در نظام رتبه بندی وبومتریکس عنوان کرد و گفت: وب سایت دانشگاه شهید بهشتی در فعالیتی مشترک بین مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه و همچنین روابط عمومی و اطلاع‌رسانی طراحی، اجرا و بروزرسانی می‌شود. مجموعه مدیریت محترم مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و همکاران این مرکز، زیرساختهای لازم را برای فعالیت وب‌سایت دانشگاه فراهم می آورند. این مرکز طی سالهای اخیر مجموعه اقدامات متنوعی را در راستای ارتقاء و بهبود وبگاه دانشگاه به مرحله اجرا در آورده‌ا است.

ایشان، راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی دفاع‌های تحصیلات تکمیلی؛ خودکارسازی رزومه‌های فارسی اعضای هیئت‌علمی بر بستر وبگاه فارسی دانشگاه؛ خودکارسازی رزومه‌های انگلیسی اعضای هیئت‌علمی بر بستر وبگاه انگلیسی دانشگاه؛ قرار گرفتن فهرست کامل دروس ارائه شده دانشگاه در دو نیم‌سال جاری بر بستر وبگاه فارسی و انگلیسی دانشگاه؛ اضافه شدن دو امکان «دانلود رزومه در قالب PDF» و «مشاهده برنامه حضور» در رزومه اعضای هیئت‌علمی (فارسی و انگلیسی) روی وبگاه دانشگاه؛  بازبینی و اصلاح محتوای کل سایت و زیرسایت‌های دانشگاه در راستای افزایش کمیت و کیفیت محتوای وبگاه را از جمله مهم‌ترین اقدامات مرکز فناوری اطلاعات عنوان کرد.

دکتر حاجی‌یوسفی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات روابط عمومی در حوزه وب سایت دانشگاه گفت: روابط‌عمومی با برعهده داشتن نقش محوری در تولید محتوا همچنین بروزرسانی محتوای تولید شده به صورت مستمر و بدون وقفه، مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات موثری را با هدف ارتقاء اطلاع‌رسانی به عنوان مهم‌ترین اولویت خود و همچنین بهبود ارتقاء جایگاه سایت دانشگاه به مرحله اجرا درآورده است.

ایشان افزود: پیشنهاد راه اندازی «پایگاه خبری» بر روی وب‌سایت دانشگاه و مشارکت جدی در طراحی و راه‌اندازی این پایگاه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های روابط عمومی در سال‌های اخیر بود. پایگاه خبری روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی یکی از نخستین پایگاه‌های خبری دانشگاهی در سطح کشور است که برحسب ضرورت برای اطلاع‌رسانی رویدادها، دستاوردها و برنامه‌های دانشگاه راه‌اندازی شد. بخش اصلی این پایگاه به انتشار اخبار دانشگاه با شیوه‌ها و دسته‌بندی‌های مرسوم در خبرگزاری‌ها اختصاص دارد و به صورت روازنه مجموعه متنوعی از اخبار دانشگاه را در اختیار مخاطبان اعم از دانشجو، استاد، کارمند و مخاطبان بیرون از دانشگاه قرار می‌دهد.

دکتر حاجی‌یوسفی ادامه داد: پایگاه مذکور علاوه بر بخش خبر از بخش‌ها و صفحات متنوعی تشکیل شده است. همکاران روابط عمومی در تلاش هستند با تولید محتوا و بروز نگه داشتن اطلاعات و داده‌های این صفحات، آرشیو جامع، مستند و فاخری از دستاوردهای دانشگاه را تهیه و در دسترس عموم قرار دهند. صفحه سرآمدان دانشگاه، صفحه مصاحبه‌های تخصصی، صفحه کلیپ‌های دستاوردها، پادکست‌ها و ماهنامه آیینه خرد از جمله این صفحات هستند.

مدیر روابط عمومی، در پایان از مدیران بخش‌های مختلف دانشگاه همچنین اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنانی که با تعامل سازنده با روابط عمومی دانشگاه موجب بهبود فرآیند مهم و خطیر اطلاع‌رسانی رویدادها و دستاوردها می‌شوند، قدرانی کرد و خاطرنشان شد: بی‌تردید ارتقاء جایگاه وب‌سایت دانشگاه به عنوان درگاه و سکاندار معرفی فعالیت‌ها، رویدادها و برنامه‌ها حاصل بهبود زیرساخت‌های فنی از یک‌سو و افزایش کمیت و کیفیت محتوای وبگاه از دیگر سو است که تولید محتوا بدون تعامل مستمر و سازنده تک‌تک اعضای خانواده بزرگ دانشگاه شهید بهشتی با روابط عمومی میسر نخواهد بود.